9577_logopl2017.jpg  pl-logo-www.png

Zarządzanie danymi badawczymi obejmuje aktywną organizację i utrzymanie danych w całym procesie badawczym oraz odpowiednią archiwizację danych po zakończeniu projektu. Jest to działalność ciągła, trwająca przez cały cykl życia danych:

  • Plan: Planowanie może obejmować przegląd istniejących źródeł danych, udzielenie świadomej zgody, rozważenie kosztów i przygotowanie planu,
  • Tworzenie: Badacze opracowują dane (eksperyment, obserwacja, pomiar, symulacja) i/lub zbierają i organizują dane i materiały osób trzecich. Metadane i związane z nimi materiały są przechwytywane i tworzone,
  • Proces: Dane są konwertowane do formatu cyfrowego (transkrybowane, konwertowane, digitalizowane, kuratyzowane) zgodnie ze standardami zapewnienia jakości. Dane są sprawdzane, walidowane, oczyszczane, ponownie kodowane, wersjonowane i w razie potrzeby anonimizowane. Wszystkie te procesy są dokumentowane, a dane są opisywane przy użyciu odpowiedniego standardu metadanych wyszukiwania,
  • Analiza: Dane są interpretowane i analizowane w celu uzyskania wyników badań, publikacji i wyników intelektualnych. Źródła danych są cytowane,
  • Zachowywanie: Dane są zapisywane w formatach zgodnych z najlepszymi praktykami przechowywania, tworzone są dokumenty użytkownika i metadane wyszukiwania, dodawany jest identyfikator cyfrowy (np. DOI) i dane są powiązane z dowolnymi publikowanymi produktami, brane są pod uwagę bezpieczeństwo i IP,
  • Udostępnianie: Prawa dostępu są potwierdzane (względy etyczne i własności intelektualnej). Dane, wraz z dokumentacją użytkownika i metadanymi, są udostępniane np. na serwerze domeny publicznej lub w kontrolowanym repozytorium,
  • Ponowne wykorzystanie: Potencjalnie użyteczne dane, dokumentacja użytkownika i metadane są zlokalizowane i uzyskane. Analiza wtórna jest przeprowadzana po zakończeniu wszelkich niezbędnych przekształceń danych. Transformacje są dokumentowane i źródła danych są cytowane.
     

stopka_fundusze.png

The Education Programme Component II Mobility in Higher education EOG/21/K2/W/0012 has  funding of 36 225,00 EUR for which  85%  is an EEA Grant contribution and 15% is aquired through domestic funding. The main objective of the Programme is to strengthen bilateral relations between Poland and the Donor States (Iceland, Liechtenstein, Norway) at all levels of education by the Mobility Projects in Higher Education